چند بار به گذشته بر می گردید و برنامه کاری خود را به روز می کنید؟

در بیشتر مواقع، در مدیریت مشاغل هنگام تصمیم گیری برای ایجاد یک استارتاپ تشویق می شوند تا یک طرح تجاری را تهیه و تنظیم کنند.

 

یک طرح تجاری به عنوان پایه و اساس برای ایجاد یک شرکت عمل می کند.

 

هنگام تهیه یک طرح تجاری (Business Plan) ، شما در حال ایجاد سندی هستید که به شما این امکان را می دهد تجارت را از نقطه نظر عینی ارزیابی کرده و یک دید مشترک برای کل شرکت برقرار کنید.

 

نگاهی به برنامه های تجاری سنتی و برنامه های شروع ناب  (lean)

این طرح ممکن است با استفاده از یک برنامه تجاری سنتی ، یک سند سنگین و پیشچیده باشد. یک طرح تجاری سنتی اغلب ۳۰ تا ۴۰ صفحه طول دارد. در جزئیات، به همان طور که می توان حدس زد، در مورد سه تا پنج سال آینده در تجارت است.

شما ممکن است یک طرح تجاری بسیار ساده تر را انتخاب کنید. برخی از کارآفرینان طرح های راه اندازی ناب را تهیه می کنند . این برنامه ها اغلب بیشتر از یک صفحه نیستند و پایه اساس تجارت را بیان می کنند.

مقالات زیادی در رابطه با نحوه تهیه یک طرح تجاری وجود دارد. حتی مقالاتی وجود دارد که توصیه می کنند بخش های خاصی از یک برنامه تجاری را مانند تحلیل بازار یا جدول ها و نمودارهایی برای پیش بینی های مالی نوشته و یا طراحی شود. بیشتر این مقالات تمایل دارند در مورد چگونگی تفکر کارآفرینان نسبت به این که به عقب برگردند و برنامه های تجاری خود تجدید نظر کنند سلب می نمایند!

با این حال جزئیات نحوه انجام این کار کمی فازی است. از کجا می توان به روزرسانی یک برنامه تجاری شروع کرد؟ آیا بخش های خاصی را به روز می کنید ، یا برنامه بیزنس پلن به طور کلی باید بروز شود؟

 

بهترین راه برای تجدید نظر در یک برنامه کاری ممکن است بازگشت به هر بخش و بررسی آن باشد که با توجه به اینکه می دانید اکنون چه دانسته هایی دارید.

 

نگاهی بیندازیم که چگونه این کار برای برنامه های تجاری سنتی و برنامه های شروع ناب (lean) انجام شده است.

 

نحوه به روز کردن برنامه کاری خود – نوع سنتی

فکر کردیم که ابتدا با برنامه طولانی تر و کمی ترسناک تر شروع خواهیم کرد. برنامه های تجاری سنتی شامل بخش های زیر است:

  • خلاصه اجرایی
  • شرح کسب و کار ، مفهوم و استراتژی
  • تجزیه و تحلیل صنعت
  • تحلیل بازار
  • سازمان و مدیریت
  • پیش بینی های مالی
  • درخواست تأمین اعتبار (یادداشت جانبی: معمولاً در مواردی که یک کسب و کار به دنبال تأمین بودجه از سرمایه گذاران است)
  • ضمیمه ها

 

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرائی به عنوان خلاصه داستان برنامه کسب و کار است. این بخش به خواننده بینش بیشتری می دهد که شما چه کسی هستید ، مشاغل خود را چگونه ارائه می کنید یا انجام می دهید و صنعت آن ، محل فعالیت شما و تاریخ شروع آن از کجا است.

علاوه بر این ، در این بخش چرا مشتریان تصمیم می گیرند شما را انتخاب کنند و چگونه کسب و کار شما درآمد کسب می کند را پوشش می دهد.

به روزرسانی خلاصه برنامه کسب و کار نسبتاً بدون درد است ، به خصوص که این قسمت فقط دو صفحه دارد. اگر تغییرات مهمی در تجارت شما ایجاد شده است ، براساس آن تجدید نظر کنید.

اگر کالای جدیدی را عرضه کرده اید  که پرفروش ترین محصول است ، اطلاعات بیشتری در مورد آن محصول و تاریخ عرضه آن درج کنید. آیا به شهر یا کشور جدید نقل مکان کرده اید؟ اطلاعات کمی را نیز به همراه تاریخ آن اضافه کنید.

 

 

شرح کسب و کار ، مفهوم و استراتژی

این بخش بیشتر به پیشنهادات شما می پردازد. جزئیات اینکه چه چیزی محصولات و / یا خدمات شما را منحصر به فرد می کند ، نحوه کار آنها ، و ایده از کجا آمده است. همچنین یک جدول زمانی پیش بینی شده برای اهداف تجاری شما تعیین می کند.

دقیقاً مانند تجدید نظر در خلاصه اجرائی می باشد که می توانید جزئیات جدید و محبوب ارائه شده در تجارت خود را در اینجا شرح دهید.

 

به بررسی مجدد جدول زمانی پیش بینی شده بپردازید.

 

آیا به موقع به تمام اهداف خود رسیدید یا متوجه شدید که رسیدن به آنجا کمی بیش از پیش بینی شده طول کشید؟ در برنامه کاری خود یادداشت این به روز رسانی را انجام دهید. اگر هنوز به اهداف خود نرسیده اید ، یادداشت کنید و یک جدول زمانی ثانویه ایجاد کنید که متناسب با نیازهای تجاری باشد.

 

 

تجزیه و تحلیل صنعت

این بخش رقابت برند شما را پوشش می دهد. دوباره آن را مرور کنید. ممکن است با گذشت زمان مشاغل مشابه دیگری را در این زمینه کشف کرده باشید. آنها را به این بخش اضافه کنید و درباره پیشنهادات و پیشینه شرکت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

تحلیل بازار

هر کسب و کار باید واضح باشد که چه کسی مخاطب اصلی می باشد.

 

آمار جمعیتی اغلب در حال تغییر است ، بنابراین ایده خوبی است که به این بخش برگردید و ببینید که مخاطبان شما با گذشت زمان چگونه تغییر کرده اند.

 

حتی اگر پایه مشتری شما یکسان باقی مانده باشد ، ممکن است شرکت شما در رادار جمعیتی جدید مانند Generation Z – افرادی که در اواسط دهه ۱۹۹۰ و دهه اول دهه ۲۰۰۰ متولد شده اند، باشد و در نهایت باید بررسی کنید.

بهترین راه برای تجدید نظر در این بخش از یک برنامه تجاری (Business Plan) ، اضافه کردن هر بخش جدید است که مخاطبان (بازدید کنندگان) مورد نظر را برای رسیدن به مرحله بعدی پوشش می دهد.

درست مانند آنچه در بازارهای هدف قبلی انجام داده اید ، از جمعیت شناختی و نحوه جذب و نگه داشتن مخاطبان جدید ، درک کاملی داشته باشید.

 

سازمان و مدیریت

چه کسانی هستند که در حال حاضر در سازمان مشغول به کار هستند؟

این بخش به تشریح هر یک از اعضای سازمان می پردازد و به شرح سوالات و مسئولیت های اصلی آنها می پردازد. ویرایش این قسمت از یک برنامه تجاری بسیار ساده است – شما می توانید به راحتی این قسمت را بروز کنید.

اگر هر یک از اعضای مدیریت از آخرین کار خود در برنامه کاری خود خارج شده اند ، تاریخ نهایی یا سال استخدام در مشاغل را یادداشت کنید. اگر افراد جدیدی را استخدام کرده اید ، قبل از عضویت در سازمان ، جزئیات مربوط به استخدام، نقش و نحوه کار قبلی آنها را بررسی کنید.

اگر همه نقش ها و مسئولیت های یکسانی را حفظ کنند ، دیگر نیازی به بروزرسانی این بخش برنامه تجاری نیست.

 

پیش بینی های مالی

این ممکن است بیشترین تجدید نظر در هر برنامه کاری باشد.

 

پیش بینی های مالی جایی است که شما جریان نقدینگی کسب و کار خود را ترسیم می کنید.

 

این بخش اغلب شامل جداول است که جزئیات اقتصادی آینده شرکت را بیشتر توضیح می دهد. اینها ممکن است شامل نگاهی به سود و زیان پیش بینی شده ، بودجه هزینه ها ، پیش بینی فروش و تجزیه و تحلیل باشد.

سعی کنید هنگام ارزیابی مجدد پیش بینی های مالی ، دچار استرس نشوید.

کاملاً درست است که کسب و کار شما بتواند درآمد خود را به تدریج بدست آورد و گردش پول ثابت و رو به رشد را در عوض تحقق موفقیت فوری یک شبه حفظ کند.

 

با این حال ، اگر امور مالی کمی سؤال برانگیز است – و شما چند سال است که در تجارت مشغول کار هستید – ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که برای برری دقیق، با یک حسابدار مشورت کنید.  می توانید با یک حسابدار ملاقات کنید که به شما کمک می کند درک کنید که پول شما به کجا می رود و ممکن است هزینه های شما را کاهش دهد.

 

 

درخواست تأمین مالی

اگر قبلاً بودجه سرمایه گذاران را دریافت کرده باشید ، درخواست تأمین اعتبار نیاز به کمی تجدید نظر دارد . این در اصل درخواست شما برای سرمایه گذاری از طرف سرمایه گذاران برای اداره شرکت است.

اگر قبلاً آن را دریافت کرده اید ، به سادگی بخش را به روز کنید تا اطمینان حاصل کنید که دقیقاً جایی که پول خرج شده و نحوه هزینه آن را نشان داده شود و  اگر اینطور نیست ، ممکن است بخواهید بار دیگر درخواست بودجه را مرور کنید. آیا این کافی است ، یا به بودجه  نیاز دارید؟

 

ضمیمه

این اساساً سینک آشپزخانه یک برنامه تجاری است. کمی از همه چیزهای باقی مانده از مشاغل در اینجا ریخته می شود ، از نامه های ادغام گرفته تا ثبت نام های تجاری.

آیا فراموش کرده اید که مانند یک توافق نامه مشارکت ، یک سند اضافی اضافه کنید؟ آن را در اینجا قرار دهید و تاریخی را که اضافه کردید به سایر مدارک متفرقه دیگر ، در پیوست یادداشت کنید.

 

 

 

 

نحوه به روز کردن برنامه کاری خود – راه اندازی ناب (lean)

اکنون که با رویکرد عمیق به روزرسانی برنامه های تجاری دست و پنجه نرم کرده ایم ، بیایید نحوه اصلاحات را برای برنامه های نوپا بررسی کنیم. بخش های زیر را در داخل یک برنامه راه اندازی لاغر پیدا خواهید کرد:

  • گزاره ارزش
  • مشارکت ، منابع و فعالیتهای کلیدی
  • بخش ها ، کانال ها و روابط مشتری
  • جریان درآمد

بیایید نگاهی دقیق تر به هر عنصر بیندازیم.

 

گزاره ارزش

این یک جمله واضح و مفصل است که خلاصه ای است از ارزش کسب و کار شما در بازار مربوطه می باشد. برای بررسی دوباره گزاره ارزش خود ، و این سؤالات را بپرسید.

  • چقدر زمان از این که متوجه شدید کسب و کار شما ازگزاره ارزش خود دور شده است ، گذشته است ؟
  • آیا هنوز با ارزش ها و اعتقاداتی که از اول داشتید، همچنان در همان مسیر هستید؟
  • آیا می دانید شرکت شما در جهت دیگری حرکت کرده است که مجموعه مقادیر کمی متفاوت از ارزش ها را در بر می گیرد؟

به هر صورت ، ایجاد تغییرات لازم برای انعکاس مکان شما در کجاست و قصد دارید که در مرحله بعد حرکت کنید مهم است.

 

مشارکت ، منابع و فعالیتهای کلیدی

 

شاید شما همه شرکای یکسانی داشته باشید که هنگام شروع کار خود با شما بودند. با این حال ، به احتمال زیاد شما یکی یا دو شریک تجاری یکسانی دارید اما با گذشت زمان افراد جدیدی را جمع کرده اید.

 

این خبر بسیار خوبی است ، زیرا نشانگر نوآوری و رشد است.

 

مطمئن باشید هنگام ویرایش این بخش ، تاریخ ها و اطلاعات مربوط به همه و همه مشارکت های فعلی و گذشته را که تجارت شما با سایر شرکت ها داشته است ، درج می کنید. درباره استراتژیها یا فعالیتهای خاصی برای ایجاد ارزش در مخاطبان خود ایجاد کرده اید، نیز یادداشت کنید.

 

بخش ها ، کانال ها و روابط مشتری

این معادل طرح استارتاپ، تجزیه و تحلیل بازار برنامه های تجاری سنتی است. این مشخص می کند که چه کسی مخاطبان شما را تشکیل می دهد ، چگونه می توانید به آنها برسید و راه های کسب و کار شما برای ایجاد رابطه پایدار در کنار هم استفاده می کند.

در حین بازنگری های خود ، ممکن است تصمیم بگیرید بخش های دیگری را در مورد سایر مخاطبان و آمار جمعیتی که می خواهید به آنها برسید بگنجانید. اگر متوجه شده اید که کانال خاصی وجود دارد که به شما امکان می دهد بهترین همکاری را با مشتریان داشته باشید ، آن را یادداشت کنید.

به عنوان مثال ، شما ممکن است با استفاده از پلتفرم هایی مانند فیسبوک و یا اینستاگرام برای ارتباط با مشتریان خود در نظر گرفته باشید و حال بخواهید که در برنامه تجدید نظر از پاسخ های کوتاه استفاده کنید و یا تصاویر و جزئیاتی را بکار ببرید که در ذهن مخاطب جای بگرد و با دیدن آن کلمات یا تصاویر حس کسب و کار شما تداعی بشود.

 

جریان درآمد

در یک برنامه راه اندازی ، جریان درآمد شما اساساً راهی هستند که کسب و کار قادر به کسب درآمد است.

در صورت باقی ماندن این جریان ، نیازی به ویرایش زیادی نخواهید داشت. با این حال ، اگر تجارت شما جریان جدیدی را در درآمد خود ، مانند هزینه اشتراک یا تبلیغات وارد کرده است ، ایده خوبی است که اطلاعات بیشتری را نیز در آن وارد کنید.

کدام جریان را درج کردید؟ چه زمانی آنها آغاز شده بودند؟ آنها تا به امروز چقدر موفق بوده اند؟ آیا می دانید جریان کسب و کار شما خیلی زیاد یا بسیار اندک است؟

 

چرا باید برنامه کاری خود را به روز کنم؟

به روز کردن یک برنامه کاری فرایند سریع نیست. برای اتمام زمان و انرژی لازم است.

در بعضی موارد ، ممکن است خودتان را برای انجام ویرایش ها تحقیقاتی انجام دهید. به عنوان مثال ممکن است سابقه کار یک عضو سابق مدیریت سابق را به طور کامل به یاد نیاورید و برای بازگرداندن رزومه آنها برای آن اطلاعات لازم داشته باشید.

 

این روند، بازده بزرگی برای سرمایه گذاری برای شرکت شما است.

هر مدرک و سند مرتبط با تجارت شما ، از ابتدا تا گزارش های سالانه ، باید تا حد امکان به روز و دقیق باشد.

در مورد برنامه کسب و کار نیز همین کار را می کند. بسته به قالب برنامه کاری شما ممکن است کمی وقت گیر باشد ، اما پس از اتمام کار برای رسیدن به چیزی که آن را هدف خطاب کرده اید هیجان زده خواهید شد.

حتی ممکن است تجدید نظر در این طرح به عنوان یک سفر لذت بخش از مسیر حافظه پیش بینی کنید ، زیرا یادآوری اولیه شما برای شروع یک تجارت و تعجب در نقاط عطف به دست آمده در این راه را به یاد می آورید.

به یاد داشته باشید که اگر به کمک بیشتری نیاز دارید ، نترسید و از حرفه ای ها که در زمینه حقوق و یا حساب رسی راهنمایی های لازم را بخواهید.

لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب روی ستاره ها کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]