در ابتدا بصورت کوتاه با  سیستم های مدیریت محتوا یا به اصطلاح (CMS) توضیح خواهیم داد و پس از آن شما را با معروف ترین و پرکاربرد ترین سیستم های مدیریت محتوا آشنا خواهیم نمود.
مدیریت محتوا (CMS) چیست و به چه کارایی دارد؟

مدیریت محتوا وردپرس یا جوملا

 

وظیفه اصلی سیستم نرم افزاری مدیریت محتوا بکاری گیری ابزارهایی در کنار یکدیگر به جهت مدیریت سایت است. اکثر کاربران بدون نیاز بهداشتن دانش خاصی نیز می توانند از این CMS  ها جهت طراحی و راه اندازی سایتشان استفاده کنند.
با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا می توانید سایت هایی داینامیک و متنوع ایجاد نمایید. قابلیت هایی که سیستم های مدیریت محتوا در اختیار شما قرار می دهند همگی امکان مدیریت نوشته ها به همراه تصاویر، لینک ها و غیره را برای شما فراهم می کنند.

بیشترین دلیل احساس نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا ، برای سایت های پویا یا داینامیک تغییرات دوره ای است که در سایت ایجاد می شود. اگر سایت شما ایستا یا استاتیک (صفحه های ثابت بدون تغییر محتوا) باشد هر بار برای ایجاد تغییرات نیاز به برنامه نویسی و تغییر در کد ها و هسته اصلی خواهید داشت و در صورت نداشتن دانش کافی میبایست هر بار به شرکت ها و مجموعه های طراحی سایت مراجعه نمایید. ولی در صورت استفاده از سیستم مدیریت محتوا می توانید به راحتی تغییرات را ایجاد نمایید.

در ادامه به معرفی سیستم مدیریت محتوای معروف می پردازیم:

مدیریت محتوا وردپرس یا جوملا

طبق گزارش آماری که سایت wappalyzer.com  منتشر کرده است، ۶۳% از مردم دنیا از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند.
پس از آن جوملا با ۱۴% در رتبه ی دوم و دروپال با ۸% در رتبه ی سوم قرار دارند. رتبه ی چهارم به سیستم مدیریت محتوای TYPO3 با ۲% اختصاص داده شده است.
در ایران نیز از سیستم مدیریت محتوای نیوک (PHP Nuke) نیز به طور گسترده ای استفاده می نمایند.

مدیریت محتوا وردپرسمدیریت محتوا وردپرس یا جوملا

  1. سیستم مدیریت محتوای وردپرس WordPress

مدیریت محتوا وردپرس یا جوملا

معتبرترین سایت مرجع برای فارسی زبانان وردپرس به آدرس wp-persian.com و مرجع اصلی آن که در اصل بر زبان پایه انگلیسی می باشد به نشانی wordpress.org است.

مدیریت محتوا وردپرس یا جوملا

اگر می خواهید که از مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید می توانید برای دانلود زبان فارسی به سایت wp-persian.com مراجعه کنید و یا اگر بر پایه زبان انگلیسی مایل هستید استفاده کنید می توانید به نشانی اصلی وردپرس مراجعه و دانلود کنید.

مدیریت محتوای وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای جهان است که بر پایه زبان PHP نوشته شده است. طی گزارش یکی از منابع خبری، مدیریت محتوای وردپرس توانسته است بیش از ۶۰ درصد از وب سایت های دنیا را که تا کنون طراحی و فعال شده اند به خود اختصاص دهد.

 

از دیگر مزیت های این مدیریت محتوا می توان به کم حجم بودن و سورس باز بودن اشاره نمود. در گذشته به دلیل ساده بودن این مدیریت محتوا بیشتر در زمینه وبلاگ نویسی محبوبت خاصی داشت چرا که به راحتی می توان محتوا تولید و بارگزاری کرد ولی امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و نوشته شدن افزونه های مختلف و جذاب، این مدیریت محتوا توانسته زیرساختی برای طراحی سایت های شرکتی، شخصی، فروشگاه و غیره باشد.

از ویژگی های وردپرس :
•    زیرساخت منعطف
•    دسترسی سریع و آسان و نصب ساده
•    به روز رسانی خودکا
•    برنامه سورس باز
•    ابزار کامل جهت راه اندازی سایت با موضوعیت مختلف
•    پوسته (Theme) های مختلف و جذاب

جهت راه اندازی این CMS  محبوب، ابتدا میبایست نرم افزار آن را از سایت رسمی وردپرس آن دانلود کنید سپس بر روی هاست (فضای میزبانی) خود آپلود نمایید و پس از آن از طریق آموزش ها جهت نصب وردپرس اقدام بو پیکربندی آن  تکمیل نمایید.
شایان  ذکر است این نرم افزار به صورت رایگان در برخی از طرح های میزبان های وب (هاستینگ) ویراهاست ، قابل نصب و ارائه آن پس از خرید محصول می باشد.

مدیریت محتوای جوملا

  1. سیستم مدیریت محتوای جوملا Joomla

مدیریت محتوا وردپرس یا جوملا

مرجع رسمی فارسی زبان این نرم افزار به آدرس www.joomlafarsi.com و مرجع اصلی انگلیسی زبان به نشانی www.joomla.org می باشد.

مدیریت محتوا وردپرس یا جوملا

جهت سهولت در دانلود می توانید به یکی از دو آدرس فوق مراجعه کرده و آخرین نسخه این نرم افزار را دانلود کنید.
سایت ساز یا به عبارتی مدیریت محتوای جوملا، یکی از قدیمی ترین نرم افزار های نوشته شده به زبان PHP می باشد ، همانند سایر نرم افزار های مدیریت محتوا می توانید به راحتی فایل های خود را بر روی فضای خود آپلود کنید و از این اسکریپت بهره مند شوید.

 

از آنجایی که ظاهری زیبا و جذاب دارد، بسیاری از کاربران مشتاق استفاده از این نرم افزار به جهت مدیریت محتوای سایت خود هستند چرا که با چند کلیک ساده می توان پوسته های مختلف را نصب و از افزونه های جذاب این CMS استفاده کرد. از نقاط قوت دیگر این نرم افزار رایگان بودن آن است که سبب شده کاربران زیادی از سراسر جهان به سمت این نرم افزار گرایش پیدا کنند.

جوملا سورس نرم افزار خود را باز قرار داده و به همین دلیل کسانی که به دانش فنی و کد نویسی گرایش و علاقه دارند می توانند به راحتی باب میل خودشان تغییرات دلخواه را لحاظ کنند.

برای استفاده از این نرم افزار می توانید جهت دانلود فارسی شده از مرجع فارسی زبان جوملا دانلود کنید و یا اگر تمایل دارید از پنل به زبان انگلیسی استفاده کنید، می توانید از سایت مرجع اصلی اقدام به دانلود فایل ها کنید.
برخی از امکانات سایت ساز جوملا :

•    ایجاد منو با طرح خصوصی
•    ایجاد مطالب گرافیکی
•    ایجاد وبلاگ
•    نصب بدون محدودیت پوسته (قالب) بر روی سایت
•    ایجاد صفحه تماس با ما
•    ایجاد اسلاید شو، گالری تصاویر، گالری فیلم، پخش صوت
•    ساخت و ایجاد بی نهایت کاربر
•    نصب انواع افزونه ها و ابزار طراحی سایت
•    قابلیت ایجاد رسانه در قسمت های مختلف سایت
•    ارتقاء و به روز رسانی نرم افزار به صورت مستقیم از سایت سازنده
•    ایجاد انواع وب سایت های تفریحی، خدماتی، شرکتی  شخصی، دولتی و غیره به صورت اختصاصی

بصورت خلاصه، امکانات جوملا بسیار زیاد است که امکان نام بردن امکانات آن وجود ندارد و روز به روز به ویژگی ها و امکانات این نرم افزار محبوب اضافه می شود ، توسط این برنامه سایت ساز اگر هاست و دامنه نیز تهیه کرده باشید میتوانید یک وب سایت کاملا حرفه ای بسازید.
تصاویر دمو سایت و مدیریت جوملا

لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب روی ستاره ها کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]